Hunger Games: Aréna Smrti | Recenze

29. září 2014 v 20:36 | Hailey Malfoy |  Čtenářský deník
Šťastné Hladové hry! A ať vás provází štěstěna!

Anotace: Vítězství znamená slávu a bohatství.
Prohra znamená jistou smrt.
Hladové hry začínají...
Dokázali byste přežít v divočině, když se všichni snaží o to, abyste nespatřili další úsvit?
V troskách země, kdysi známé jako Severní Amerika, se rozkládá Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou a udržuje si jejich poslušnost tím, že je nutí, aby každý rok vysílaly jednoho chlapce a jednu dívku ve věku mezi dvanácti a osmnácti lety jako účastníky Hladových her - boje na život a na smrt živě přenášeného televizí.
Šestnáctiletá Katniss Everdeenová, která bydlí sama se svou matkou a mladší sestrou, považuje účast ve hrách za rozsudek smrti, když se nabízí jako dobrovolnice, aby nahradila svou sestru, jejíž jméno bylo vylosováno pro letošní ročník. Katniss se ale už v minulosti ocitla na pokraji smrti - a je odbornicí na přežití. Aniž by chtěla, stává se soutěžící. Má-li však vyhrát, musí učinit řadu rozhodnutí, která staví přežití proti lidskosti a život proti lásce.

Autorka: Suzanne Collinsová

Ukázka: Když jsem se jednou ukrývala na stromě a nehybně čekala, až kolem půjde nějaká zvěř, usnula jsem a zřítila se tři metry na zem. Dopadla jsem na záda a měla jsem pocit, že ten náraz mi z plic vyrazil všechen vzduch. Ležela jsem a pokoušela jsem se nadechnout nebo vydechnout, cokoliv.
Právě tak si připadám teď - snažím se vzpomenout si, jak se dýchá, nedokážu mluvit a ohromeně zírám, zatímco mi v hlavě stále doznívá ozvěna toho jména. Někdo mě drží za paži - je to chlapec ze Sloje a já mám dojem, že jsem se asi kácela k zemi a on mě zachytil.
Muselo dojít k nějakému omylu. Tohle nemůže být pravda. Prim měla jediný papírek mezi tisíci! Šance na její vylosování byly tak nepatrné, že jsem si o ni ani nedělala starosti. Copak jsem nepodnikla všechno, abych ji ochránila? Kupovala jsem oblázky a odmítala jsem jí dovolit, aby dělala totéž. Jediný papírek. Jediný papírek mezi tisíci. Počet pravděpodobnosti byl na její straně. Jenže to nepomohlo.

Mé hodnocení: Působivý příběh Ameriky budoucnosti. Opravdu jsem si čtení užila. Z těch tří dílů se mi líbil nejvíc. Bohužel mě dokázal spolehlivš vytočit překladatel, když přeložil jména. Z Effie se stala Cetkie a z Galea se stal Hurikán. To dokáže naštvat. Ale to je jedna z mála vad na téhle skvělé knize.

Děj: Příběh sleduje osud šestnáctileté Katniss Everdeenové, dívky z chudého dvanáctého kraje. Kniha začíná Dnem sklizně k 74. ročníku Hladových her. Moderátorka pro dvanáctý kraj, Cetkie Trinketová, přichází z Kapitolu, aby vybrala dva letošní splátce. Jako první je vylosována Primule Everdeenová, mladší sestra Katniss, která se za ní okamžitě dobrovolně přihlásí, čímž si u přítomných obyvatel vyslouží obdiv. Z chlapců je vybrán Peeta Mellark, pekařův syn, který kdysi zachránil Katnissinu rodinu před hladem …
Katniss a Peeta se dostávají do Kapitolu, kde se potkávají se svými protivníky. Před tím, než vstoupí do arény a reality show začne, jsou její účastníci veřejně představeni publiku. V přímém přenosu se tu Peeta přizná k dlouholeté, neopětované lásce ke Katniss. Katniss je přesvědčena, že Peeta se tak snaží získat přízeň u publika, která může být pro přežití rozhodující, neboť publikum může svým favoritům posílat dary.
Katniss v aréně přežívá díky umění lovu a orientace v terénu. Počet protihráčů se stále snižuje, Katniss a Peeta ale zůstávají naživu. Díky zamilovanému obrazu Katniss a Peety se mění pravidla a uprostřed her je oznámeno, že vítězem může být i pár ze stejného kraje. Katniss se vydá Peetu hledat, společně čelí nástrahám svých protivníků i tvůrců reality show. Katniss a Peeta využijí toho, že působí jako zamilovaný pár, aby získali větší popularitu a tím také přízeň sponzorů.
Konce reality show se skutečně oba dočkají. Kapitol však chce opět měnit pravidla a snaží se Katniss a Peetu přinutit, aby ve velkém finále usilovali jeden druhému o život, neboť vítěz může být jen jeden. Oba následně pohrozí sebevraždou v naději, že Kapitol bude mít přece jen raději dva vítěze než žádného, a tato lest jim skutečně vyjde. Katniss a Peeta jsou tedy na konci prvního dílu trilogie prohlášeni za vítěze 74. ročníku Hladových her.

Postavy

Katniss Everdeen je 16ti letá dívka žijící ve Sloji - části Dvanáctého kraje - části Panemu. Příběh je vyprávěn z jejího pohledu. Od začátku je mi hrozně sympatická.

Peeta Mellark je pekařův syn z Dvanáctého kraje, který je spolu s Katniss poslán do Arény smrti. Je do Katniss zamilovaný, což přiznává téměř okamžitě po příjezdu do Kapitolu. Moc milý kluk, kéž by takoví opravdu existovali.

Hurikán (Gale) Hawthorne je Katnissin nejlepší přítel a lovecký parťák. Stejně jako Peeta je do Katniss zamilovaný. Sympaťák.

Primulie (Primrose) Everdeen - Katnissina dvanáctiletá sestřička, která je do Hladových her původně vybrána, Katniss se však přihlašuje místo ní. Nejde jí nemilovat.

Haymitch Abernathy - jediný žijící vítěz Hladových her za Dvanáctý kraj. Opilý dědek, ve filmu je však celkem sympatický. Dělá Katniss a Peetovi mentora.